123AUTO - Circulatia vehiculelor, chestionare auto, noul cod rutier
Cauta 

register iconFa-ti cont! login iconIntra in cont!

123auto logo
nav

Noul cod rutier

Circulatia vehiculelor, chestionare auto, noul cod rutier

Circulatia vehiculelor

SECTIUNEA A II-A - REGULI PRIVIND CIRCULATIA VEHICULELOR DE ORICE FEL


A. POZITII IN TIMPUL MERSULUI
B. DEPASIREA
C. PRIORITATEA DE TRECERE
D. INTOARCEREA SI MERSUL INAPOI
E. TRECEREA LA NIVEL CU CALEA FERATA
F. OPRIREA SI STATIONAREA VOLUNTARA. PARCAREA



A. POZITII IN TIMPUL MERSULUI

Art. 24. Toate vehiculele, inclusiv cele trase sau impinse cu mana, vor fi conduse pe partea dreapta a drumului public in directia de mers.


Art. 25. Pe drumurile publice pe care sunt aplicate marcaje, conducatorul de vehicul nu va trece peste linia continua, simpla sau dubla, si nici peste marcajul pentru spatii interzise.
Marcajul discontinuu are caracter orientativ, putandu-se trece peste el numai atunci cand conducatorul de vehicul schimba banda de circulatie, directia de mers ori cand s-a angajat in depasire. Aceste manevre se vor executa numai dupa ce conducatorul de vehicul a semnalizat si s-a asigurat ca nu pericliteaza siguranta celorlalti participanti la trafic care il urmeaza sau il preced. Aceleati obligatii revin conducatorului si atunci cand pe drumul public nu sunt aplicate marcaje.


Noile reglementari aduc precizari suplimentare privind obligatiile conducatorului auto inaintea depasirii, a manevrei de schimbare a benzii de circulatie sau a directiei de mers pe un drum cu marcaj discontinuu. Este vorba despre semnalizarea manevrelor respective pentru a fi incunostintati toti ceilalti participanti la trafic. Pe langa semnalizarea corespunzatoare, cei de la volan sunt obligati sa se asigure si sa se convinga, in cazul fiecarei manevre, ca nu pun in pericol siguranta deplasarii celorlalti parteneri de drum. La fel trebuie sa procedeze cei de la volan atunci cand drumurile publice nu sunt prevazute cu marcaje rutiere.

Trebuie retinut ca peste marcajul rutier discontinuu se poate trece numai in 3 situatii:
- la schimbarea benzii de circulatie;
- la schimbarea directiei de mers si
- la efectuarea manevrelor de depasire.
Pentru nerespectarea acestor prevederi s-a prevazut o amenda contraventionala cuprinsa intre 100.000 Iei si 250.000 lei.


In cazul cand sensul de circulatie este separat de o linie continua si una discontinua, conducatorul de vehicul este obligat sa respecte semnificatia liniei celei mai apropiate de vehicul in directia de mers.


Art. 26. Circulatia vehiculelor pe drumurile publice cu mai multe benzi pe acelasi sens se desfasoara astfel:
- pe banda de langa bordura sau acostament vor circula vehiculele destinate transportului in comun si cele care se deplaseaza cu viteza redusa;
- pe celelalte benzi vor fi conduse vehiculele care, potrivit legii, pot circula cu viteze superioare.
· Pe autostrazi, banda de langa axa drumului va fi folosita numai in vederea executarii manevrei de depasire, daca celelalte benzi, in directia de mers, sunt ocupate de alte autovehicule.
Faptul ca vehiculele de pe o banda circula mai repede decat vehiculele de pe celelalte benzi nu este considerat ca fiind o depasire in sensul art. 31.
Pe autostrazi este interzisa circulatia autovehiculelor cu gabarite sau mase depasite, cu exceptia celor autorizate de autoritatea competenta, a vehiculelor care, prin constructie sau din alte cauze nu pot depasi viteza de 50 km/h, precum si invatarea conducerii unui vehicul, incercarile prototipurilor de sasiuri si de vehicule cu motor, manifestatiile, defilarile, caravanele publicitare, antrenamentele, competitiile sportive de orice fel si cortegiile.
Pe autostrada conducatorului auto ii este interzis:
a) sa circule sau sa stationeze pe banda de urgenta;
b) sa efectueze manevra de intoarcere sau de mers inapoi, ori sa patrunda in zona mediana, inclusiv pe racordarile dintre cele doua parti carosabile;
c) sa remorcheze un autovehicul ramas in pana dincolo de cea mai apropiata iesire de pe autostrada ori sa intre pe autostrada cu un autovehicul remorcat.


Conduita pe autostrada este diferita de conduita pe alte drumuri publice. Mai sigura, mai rapida, mai usoara, impune totusi anumite precautii. Cele mai frecvente cauze ale accidentelor pe autostrada sunt: oboseala, neatentia, manevrele defectuoase (depasire, schimbare de directie, nerespectarea distantei fata de vehiculul dinainte etc.), viteza excesiva si viteza neadaptata conditiilor atmosferice. Accesul pe autostrada este interzis anumitor vehicule, prea lente pentru a se integra unei circulatii rapide, precum si vehiculelor care, prin gabaritul lor; pot stanjeni si pune in pericol circulatia. Astfel, se interzice accesul pe autostrada al urmatorilor: biciclisti, animale, pietoni, vehicule cu tractiune animala, motorete, tricicluri sau cvadricicluri cu motor, vehicule agricole, vehicule industriale, transporturi speciale, vehicule care nu pot depasi viteza de 50 km/h.
De asemenea, pe autostrada sunt interzise: manifestatiile, defilarile, competitiile sportive de orice fel si cortegiile.
A doua categorie importanta de restrictii pe autostrazi se refera la acele manevre pe care conducatorul auto le-ar putea face si ar putea sa puna in mare pericol atat siguranta sa cat si cursivitatea celorlalte autovehicule. Spre exemplu, interzicerea circulatiei si a stationarii pe " banda de urgenta cu exceptia unor situatii neprevazute (cand vehiculul ramane in pana). Deoarece banda de urgenta este mai ingusta decat o banda de circulatie normala, stationarea sau deplasarea pe aceasta banda stanjeneste circulatia vehicolelor pe banda intai, putand crea situatii periculoase.
Datorita vitezei mari de deplasare a vehiculelor pe autostrada, este evident ca orice manevra de intoarcere, mers inapoi, trecere prin zona mediana sau pe racordurile dintre cele doua parti carosabile prezinta un risc deosebit de mare, putand provoca accidente grave, cu implicarea mai multor vehicule.
La fel de periculoasa este circulatia cu un vehicul remorcat, aceasta fiind admisa numai pentru scoaterea de pe autostrada a vehiculelor ramase in pana, prin cea mai apropiata iesire.
Nerespectarea prevederilor art. 26 se sanctioneaza contraventional cu amenda diferentiata in functie de gradul de pericol al faptei:
- la art. 26, alin. 1 se aplica o amenda de la 60.000 lei la 150.000 lei pentru vehiculele transportului in comun si cele care se deplaseaza cu viteza redusa, cand nu sunt conduse pe banda de langa bordura ori acostament sau de langa banda de urgenta pe autostrazi si pe drumurile modernizate deschise traficului auto international,
- la art. 26, alin. 2 si 4 se sanctioneaza cu amenda contraventionala de la 200.000 lei la 400.000 lei, conducatorii auto care circula pe banda de langa axul drumului, cand celelalte benzi sunt libere in directia de mers, precum si circulatia pe autostrazi a vehiculelor care nu au acest drept sau organizarea de manifestatii, defilari, antrenamente, competitii sportive de orice fel, cortegii etc. Banda de langa axul drumului se foloseste numai pentru depasire atunci cand celelalte benzi de circulatie sunt ocupate de alte vehicule;
- art. 26, alin. 5 prevede amenzi contraventionale de la 600.000 la 900.000 Iei pentru intrarea pe autostrada cu autovehicule remorcate, intoarcere, mers inapoi, patrundere pe spatiul median ori pe sensul opus de mers - pentru circulatia sau stationarea pe banda de urgenta.


Art. 27. La intersectiile cu marcaje, conducatorii de vehicule se vor incadra pe benzile corespunzatoare directiei de mers voite, cu cel putin 50 m inainte de intersectie, avand obligatia de a respecta semnificatiile indicatoarelor si marcajelor pentru semnalizarea directiei de mers.
La intersectiile fara marcaje, conducatorii vehiculelor vor ocupa in mers, la o distanta de cel putin 50 m de intersectie, urmatoarele pozitii:
a) cei care vor sa schimbe directia de mers spre dreapta, banda din dreapta;
b) cei care vor sa schimbe directia de mers spre stanga, banda din stanga;
c) cei care vor sa mearga inainte, oricare dintre benzi.


Prin acest alineat s-a introdus posibilitatea pentru conducatorii de vehicule care traverseaza intersectia pe directia inainte de a ocupa oricare dintre randuri (benzi de circulatie).
In vechea reglementare nu se regasea o asemenea posibilitate si din aceasta cauza avea de suferit fluenta traficului prin aglomerarea sau blocarea randului din stanga de catre vehiculele care mergeau inainte, precum si de cele care urmau sa execute virajul la stanga. Din aceasta cauza avea de suferit inclusiv siguranta circulatiei, unii automobilisti find obligati sa depaseasca prin dreapta pentru a-si continua mersul inainte, existand astfel riscul de a fi acrosati de vehiculele din dreapta lor.
Tinand seama de faptul ca in cuprinsul art. 27 supus comentariului se fac referiri atat la intersectiile cu marcaje, cat si la cele fara marcaje, alin. 2, lit, a si b trebuie completat cu notiunea de "rand de circulatie" dupa cum urmeaza:
a) cei care vor sa schimbe directia de mers spre dreapta, randul sau banda din dreapta;
b) cei care vor sa schimbe directia de mers spre stanga, randul sau banda din stanga;
c) cei care vor sa mearga inainte, oricare dintre randuri sau benzi.

Banda de circulatie reprezinta culoarul longitudinal de drum delimitat de marcaje rutiere simple sau duble, continue sau intrerupte.
Randul reprezinta ideea generala de insiruire a vehiculelor intr-o intersectie fara marcaje rutiere, pe una sau mai multe coloane, in aceeasi directie de mers.
0 atentie deosebita trebuie acordata intoarcerii la stanga, fiind mult mai dificila decat virajul la dreapta. Conducatorul vehiculului trebuie sa fie atent la cei care circula in spatele sau si, in acelasi timp, trebuie sa cedeze trecerea celor care vin din fata sa, in unele cazuri, din dreapta.
Pentru nerespectarea prevederilor referitoare la incadrarea corespunzatoare a vehiculelor in intersectii, pe benzi sau pe randuri cei de la volan pot fi sanctionati contraventional cu amenzi cuprinse intre 60.000 lei si 150.000 lei.


Daca in intersectie circula si tramvaie, iar spatiul dintre sina din dreapta si trotuar nu permite circulatia pe doua randuri, toti conducatorii de vehicule, indiferent de directia de mers voita, vor circula pe un singur rand, lasand liber traseul tramvaiului.
In cazul in care tramvaiul este oprit intr-o statie neprevazuta cu refugiu pentru pietoni, vehiculele vor fi oprite, in ordinea sosirii, in spatele acestuia, urmand sa fie repuse in miscare numai dupa ce usile tramvaiului au fost inchise.


Art. 28. Schimbarea directiei de mers prin virare la dreapta sau la stanga este interzisa in locurile unde sunt instalate indicatoare cu aceasta semnificatie.


Art. 29. Daca in apropierea unei intersectii este instalat un indicator sau aplicat un marcaj care obliga sa se circule intr-o anunuta directie, vehiculele vor fi conduse numai in directia sau directiile indicate.


Art. 30. Este interzisa circulatia vehiculelor pe sectoarele de drum public la inceputul carora sunt instalate indicatoare prin care se interzice accesul.


B. DEPASIREA

Art. 31. Vehiculele se depasesc numai pe partea stanga, cu exceptia celor ai caror conducatori au semnalizat si s-au incadrat corespunzator, din timp, in intentia de a schimba directia de mers la stanga, precum si a tramvaielor care se depasesc pe partea dreapta.
Tramvaiele aflate in mers pot fi depasite si pe partea stanga, atunci cand drumul public este cu sens unic sau cand intre sina din dreapta si marginea trotuarului nu exista spatiu pentru depasire.


Alineatul 1 aduce noi precizari privind depasirea vehiculelor pe partea dreapta: aceasta manevra poate fi efectuata numai atunci cand conducatorii vehiculelor care intentioneaza sa schimbe directia de mers spre stanga au semnalizat si s-au incadrat deja corespunzator si din timp.
Conform alineatului 2, depasirea tramvaielor pe partea stanga ramane in continuare permisa numai atunci cand tramvaiul se afla in mers, in schimb se interzice categoric aceasta manevra cand tramvaiul este oprit in statie.


Cel ce efectueaza depasirea este obligat:
a) sa semnalizeze intentia de a se angaja in depasire si sa se angajeze in depasire numai dupa ce s-a convins ca aceasta se poate face fara pericol;
b) sa pastreze in timpul depasirii o distanta laterala suficienta fata de vehiculul depasit;
c) sa reintre pe partea dreapta a drumului dupa ce se va asigura ca aceasta se poate face fara pericol pentru vehiculul depasit.
Conducatorul vehiculului ce urmeaza a fi depasit trebuie sa creeze conditii pentru depasire, fiind obligat sa ia urmatoarele masuri:
a) sa nu mareasca viteza cu care circula, atunci cand i se semnalizeaza ca urmeaza a fi depasit;
b) sa se angajeze cat mai aproape de marginea din dreapta drumului.
Daca latimea insuficienta, profilul sau starea partii carosabile nu permit, datorita intensitatii circulatiei din sens opus, depasirea cu usurinta si fara pericol a unui vehicul lent, lung sau greu ori trebuie sa respecte o limita inferioara de viteza, conducatorul unui astfel de vehicul este obligat sa reduca viteza si, la nevoie, sa elibereze banda de indata ce este posibil, pentru a lasa sa treaca vehiculele care ii urmeaza.

In scopul inlesnirii deplasarilor, pe drumurile din afara localitatilor cu o singura banda pe sens, conducatorul vehiculului lent, lung sau greu este obligat, cu exceptia cazului in care depaseste ori se pregatette sa depaseasca, sa mentina o distanta suficienta fata de vehiculul care ii precede, pentru ca ceilalti conducatori sa poata folosi, fara pericol, intervalul astfel creat. Aceasta dispozitie nu este aplicabila cand circulatia este foarte intensa sau in locurile unde depasirea este interzisa.


Intensificarea circulatiei si aglomeratia care se inregistreaza pe anumite tronsoane de drum, indeosebi pe cele cu o singura banda pe sens, a impus introducerea celor doua alineate pentru cresterea fluentei si a sigurantei traficului rutier;

Ca element de noutate, cand circulatia este intensa din sens opus, pentru depasirea cu usurinta si fara pericol a vehiculelor lente, lungi sau grele, conducatorii acestora sunt obligati sa iasa in afara drumului si sa opreasca pana se scurge toata coloana de autoturisme care s-a format in urma lor;

Tot pentru facilitarea depasirii pe drumurile cu o singura banda pe sens din afara localitatilor, conducatorii vehiculelor grele, lungi sau lente sunt obligati in timpul mersului sa pastreze o distanta cat mai mare fata de vehiculul care ruleaza inaintea lor, pentru a permite vehiculelor care ii depasesc sa se replieze fara pericol.
Aceasta dispozitie nu este aplicabila atunci cand depasirea este interzisa prin indicatoare si prin marcaje continue, precum si atunci cand circulatia este foarte intensa, adica deplasarea se desfasoara in coloana, bara la bara.
Nerespectarea prevederilor care reglementeaza efectuarea in siguranta a manevrelor de depasire, manevre deosebit de complexe (frecvent generatoare de accidente cu urmari grave), se sanctioneaza contraventional cu amenda de la 200.000 lei la 400.000 lei, la care se adauga masura administrativa de retinere a permisului in vederea suspendarii exercitarii dreptului de a mai conduce autovehicule pe drumurile publice pe o durata de pana la 3 luni de zile.


Art. 32. Depasirea este interzisa:
a) in intersectii cu circulatia nedirijata;
b) in apropierea varfurilor de panta, cand vizibilitatea este redusa sub 50 m;
c) in curbe unde vizibilitatea este redusa sub 50 m;
d) pe poduri; prin exceptie, vehiculele cu tractiune animala, motocicletele fara atas si bicicletele pot fi depasite pe podurile metalice, de betori sau din zidarie de piatra, care au o lungime de peste 20 m si o latime de cel putin 7m;
e) la treceri pentru pietoni semnalizate cu indicator sau marcaj;
f) la treceri la nivel cu calea ferata si la mai putin de50m de acestea;
g) in statii de tramvai, cand tramvaiul este oprit sau daca acesta se gasette la mai putin de 50 m de statie; tramvaiulpoate fi depasit in statiile prevazute cu refugii pentru pietoni;

h) in orice alte locuri unde vizibilitatea este redusa sub 50 m
i) in zona de actiune a indicatoarelor cu semnificatia "Depasirea autovehiculelor, cu exceptia motocicletelor fara atas, interzisa" sau "Depasirea interzisa autovehiculelor destinate transportului de marfuri" ;
j) in situatia cand vehiculul ce ar urma sa fie depasit este angajat in depasirea altui vehicul oprit sau in mers (triplare), daca prin aceasta manevra se trece peste axa care desparte cele doua sensuri de circulatie ale drumului;
k) in situatia cand se apropie din sens opus un alt vehicul si cand pentru realizarea depasirii ar fi necesar sa se treaca peste axa care desparte cele doua sensuri de circulatie ale drumului.


C. PRIORITATEA DE TRECERE

Art. 33. Cand doua vehicule se apropie simultan de o intersectie venind de pe drumuri publice pe care nu sunt instalate indicatoare de prioritate la intersectii, vehiculul ce vine dinspre dreapta are prioritate de trecere.
Are, de asemenea, prioritate vehiculul care circula pe un drum public la inceputul caruia este instalat indicatorul cu semnificatia "Drum cu prioritate" ori "Prioritate fata de circulatia din sens invers" sau care se apropie de o intersectie unde este instalat indicatorul cu semnificatia "Intersectie cu un drum fara prioritate" .
Administratorii drumurilor publice ce se intersecteaza cu sectoare de drum cu prioritate sunt obligati sa instaleze, inainte de intersectie, unul din indicatoarele cu semnificatia "Cedeaza trecerea" sau "Oprire" .
Au prioritate de trecere autovehiculele prevazute la art. 75, 2, lit. a si b, cand se deplaseaza in actiuni de interventie sau misiuni care impun urgenta, precum si tramvaiele in miscare.
La apropierea autovehiculelor prevazute la art. 75, alin. 2, a si b, ceilalti conducatori vor micsora viteza si vor circula cat mai aproape de marginea din dreapta drumului, pana sunt depasiti.


- La alineatul 4, privilegiul prioritatii de trecere s-a extins de la autovehiculele apartinand salvarii, pompierilor si politiei inclusiv la cele ale Ministerului Apararii Nationale destinate controlului autovehiculelor din parcul propriu. S-a renuntat la reglementarea prioritatii coloanelor aflate in mers, aceasta fiind atribuita autovehiculelor apartinand politiei si M.Ap.N. cand insotesc coloanele oficiale sau cand se deplaseaza la interventii sau se afla in misiuni ce impun urgenta.

De asemenea, se bucura de prioritate de trecere tramvaiele, de fiecare data cand acestea se afla in miscare.

- La alineatul 5 s-a precizat concret cum trebuie sa procedeze ceilalti conducatori de vehicule cand intalnesc sau cand sunt ajunsi din urma de autovehiculele salvarii, pompierilor, politiei si ale M.Ap.N., atunci cand acestea se deplaseaza la interventii sau in misiuni.

- Ceilalti conducatori auto, cand intalnesc sau sunt ajunsi din urma de vehiculele amintite, vor micsora substantial viteza si se vor apropia cat mai mult cu putinta de marginea din partea dreapta a drumului, pana la trecerea si indepartarea acestora.


Nu au prioritate de trecere:

a) vehiculele care urmeaza sa intre intr-o intersectie venind de pe un drum public pe care nu este instalat vreun indicator de prioritate, fata de vehiculele care circula dinspre dreapta;
b) vehiculele care circula pe un drum public unde este instalat unul din indicatoarele cu semnificatia "Cedeaza trecerea" sau "Oprire" ;
c) vehiculele care intalnesc indicatorul "Prioritate pentru circulatia din sens invers" ;
d) vehiculele care coboara o panta fata de vehiculele care urca;
e) vehiculele care se pun in miscare sau cele care ies din garaje, curti, ganguri fata de vehiculele care circula pe drumul public, indiferent de directia de mers. Fac exceptie autovehiculele din serviciile regulate de transport public care se pun in miscare din statii;


Noutatea consta in acordarea prioritatii vehiculelor transportului public (autobuze, troleibuze), la punerea in miscare de pe loc din statii, dupa semnalizarea acestei manevre. Aceasta reglementare exista de mai multi ani in legislatia rutiera a tarilor din U.E., fiind perfect justificata pentru prevenirea accidentarii pasagerilor si eliminarea intarzierilor curselor regulate de transport public.

Deci, atentie: cand va apropiati de o statie in care se afla oprit un autobuz sau troleibuz, reduceti viteza si, daca acesta semnalizeaza repunerea in miscare, acordati-i prioritate, oprind chiar, daca situatia o impune, asa cum este prevazut si in noile alineate ale art. 33.


f) vehiculele care executa virajul la stanga fata de cele care circula din sens opus;
g) vehiculele care executa manevra de intoarcere.


Cele doua manevre, respectiv virajul la stanga si intoarcerea, prezinta un grad sporit de pericol pentru siguranta si fluenta traficului rutier, acestea constituind si cauza principala a numeroase accidente.

Prin includerea prevederilor amintite la capitolul prioritate de trecere, se inaspresc si sanctiunile care se aplica in cazul nerespectarii acestora. Amenda contraventionala este insotita si de masura administrativa de suspendare a exercitarii dreptuluide a mai conduce autovehiculele pe drumurile publice pe o perioada de pana la 90 de zile.


Conducatorul care circula in acelasi sens cu autovehiculele din serviciile regulate de transport public de persoane, la apropierea de o statie semnalizata ca atare, este obligat sa reduca viteza si, la nevoie, sa opreasea pentru a permite conducatorilor acestor vehicule sa efectueze manevrele necesare repunerii in miscare din statie.

Conducatorul unui autovehicul din serviciile regulate de transport public de persoane este obligat sa repuna in miscare vehiculul din statie, numai dupa ce a semnalizat intentia de a efectua aceasta manevra.


Asa cum am mai precizat, acordarea prioritatii de trecere la punerea in miscare din statii a troleibuzelor si autobuzelor apartinand serviciilor regulate de transport public de persoane reprezinta o chestiune de noutate pentru conducatorii auto romani. Aceasta presupune, pe langa reducerea corespunzatoare a vitezei la apropierea de vehiculele respective si oprirea de fiecare data cand soferii de pe autobuze si troleibuze pun in functiune lampile de semnalizare a schimbarii directiei de mers spe stanga. Nerespectarea acestei prevederi se sanctioneaza cu amenda contraventionala si cu retinerea permisului de conducere, iar in cazul in care s-a produs un accident, in functie de consecinte, intervine raspunderea civila si penala a celui care nu a oprit si nu a acordat prioritate de trecere.

Tinandu-se cont de faptul ca prioritatea de trecere a vehiculelor continua sa fie una din principalele cauze ale accidentelor, nerespectarea tuturor prevederilor legale reglementate de art. 33 se sanctioneaza cu aceeasi amenda contraventionala de la 200.000 lei la 400.000 lei, inclusiv cu retinerea permisului in vederea suspendarii exercitarii dreptului de a mai conduce autovehiculepe drumurile publice pe o perioada de la 1 la 3 luni. In caz de accident, in functie de consecinte, asa cum am mai subliniat, intervine in plus raspunderea civila sau penala pentru vinovati.


D. INTOARCEREA SI MERSUL INAPOI

Art. 34. Pentru a putea intoarce vehiculul de pe un sens de circulatie pe celalalt sens, prin manevra inainte si inapoi sau prin viraj, conducatorul este obligat sa semnalizeze si sa se asigure ca din fata, din spate sau din lateral nu circula in acel moment nici un vehicul.


Noutatea acestei reglementari o constituie eliminarea opririi obligatorii a vehiculului inainte de a executa manevra de intoarcere. In plus fata de vechile prevederi legale privind asigurarea obligatorie din fata si din spate, s-a introdus obligatia asigurarii ca nu se apropie alt vehicul nici din partile laterale.
Restul reglementarilor se mentin valabile in continuare.
Pentru nerespectarea prevederilor legale referitoare la intoarcere si mers inapoi sunt prevazute amenzi contraventionale intre 150.000 lei si 350.000 lei.
In plus, daca la intoarcere, vehiculul a pus in pericol securitatea unui alt vehicul sau acesta a provocat un accident, se retine permisul de conducere in vederea suspendarii exercitarii dreptului de a conduce autovehicule pe o perioada de la 3 luni de zile, intervenind, dupa caz, raspunderea civila penala. (vezi art. 33, lit. g).


Nu se executa aceasta manevra:

a) in locurile unde este instalat indicatorul "Intoarcerea interzisa";
b) la trecerile pentru pietoni;
c) in curbe cu vizibilitate redusa;
d) in locurile unde soliditatea drumului nu este verificata (marginile prapastiilor, malurile santurilor etc.);
e) pe poduri si sub poduri;
f) la trecerile peste calea ferata si la o distanta mai mica de 50 m de trecerea peste calea ferata;
g) in varfuri de panta si pe o distanta de 50 m de o parte si alta a varfului de panta;
h) in intersectii si la o distanta mai mica de 50 m de cel mai apropiat coll de intersectie;
i) la mai putin de 50 m de statiile de tramvai, troleibuz sau autobuz;
j) pe timp de ceata si in orice imprejurare cand vizibilitatea este redusa sub 100 m, daca conducatorul vehiculului nu este pilotat de alta persoana.

Este interzis mersul autovehiculelor inapoi pe o distanta mai mare de 50 m sau la iesirea din garaje, curti ori ganguri.

In cazul in care vizibilitatea in spate este impiedicata, vehiculele pot fi manevrate inapoi numai atunci cand conducatorii acestora sunt pilotati de alte persoane.


E. TRECEREA LA NIVEL CU CALEA FERATA

Art. 35. La apropierea de o trecere la nivel cu calea ferata nepazita, conducatorul de vehicule este obligat sa opreasca in locul unde are o vizibilitate maxima asupra caii ferate, fara a trece de linia din dreptul indicatorului "Trecere la nivel cu calea ferata, simpla, fara bariere" sau "Trecerea la nivel cu calea ferata, dubla, fara bariere" , ori de marcajul de oprire, putand continua sa circule numai dupa ce s-a asigurat ca nu vine nici un tren ori alt vehicul feroviar.


Art. 36. La apropierea de o trecere la nivel cu calea ferata prevazuta cu bariere sau semibariere ori cu semnalizare luminoasa, conducatorul de vehicul va reduce viteza, continuand sa circule numai daca barierele sau semibarierele sunt deschise, iar semnalele luminoase de culoare rosie sunt stinse.
Daca barierele sau semibarierele sunt in curs de coborare ori sunt inchise, iar semnalele luminoase de culoare rosie functioneaza intermitent alternativ, conducatorii de vehicule sunt obligati sa opreasca, in ordinea sosirii, inaintea marcajului de oprire sau, in lipsa acestuia, a instalatiei de semnalizare luminoasa.
Pe timpul cat semnalele luminoase de culoare rosie sunt stinse, poate functiona un semnal luminos de culoare alba intermitenta, avand cadenta lenta, care semnifica permisiunea de a trece.


Pentru mai buna informare a participantilor la trafic, indeosebi a conducatorilor de vehicule cu privire la traversarea pasajelor la nivel cu calea ferata prevazute cu bariere sau semibariere ori cu semnalizare luminoasa, s-a impus introducerea, pe langa semnalele luminoase de culoare rosie care interzic trecerea, si a semnalului luminos de culoare alba intermitent, care indica celor de la volan faptul ca le este permisa trecerea si pot continua deplasarea in conditii de siguranta.

Mai precis, lumina rosie interzice traversarea caii ferate, in timp ce lumina alba permite trecerea.

Fortarea trecerii printre barierele sau semibarierele aflate in curs de coborare, ori cand acestea sunt inchise, iar semnalele luminoase de culoare rosie functioneaza intermitent-alternativ, constituie una dintre gravele abateri savarsite de conducatorii auto, soldate cu catastrofe rutiere.

Datorita acestui mare pericol pe care-l reprezinta nerespectarea acestor prevederi, legiuitorul a stipulat sanctiuni foarte aspre. Pe langa amenda cuprinsa intre 600.000 lei si 900.000 lei, in cazul savarsirii acestor contraventii se retine si permisul in vederea suspendarii exercitarii dreptului de a mai conduce autovehicule pe timp de 1-3 luni de zile. In cazul unui accident cu urmari de orice fel, intervine si raspunderea civila ori penala.


F. OPRIREA SI STATIONAREA VOLUNTARA. PARCAREA

Art. 37. Oprirea este imobilizarea voluntara pe drum a unui vehicul pentru o durata de cel mult 5 minute; peste aceasta durata se considera stationare voluntara.
Oprirea si stationarea voluntara sunt permise in localitati numai pe partea dreapta a drumului in sensul de mers.
Pe drumurile cu sens unic, oprirea si stationarea voluntara a vehiculelor sunt permise si pe partea stanga, daca ramane libera cel putin o banda de circulatie.
Oprirea si stationarea voluntara se face langa si paralel cu trotuarul, vehiculele urmand sa fie asezate unul dupa altul, eu exceptia motocicletelor fara atas ce pot fi oprite sau stationate una langa alta. Oprirea si stationarea voluntara se pot face total sau partial si pe trotuar, fara sa se stanjeneasca circulatia pietonilor ori sa-i determine sa circule pe partea carosabila a drumului.
Pe drumurile din afara localitatilor, vehiculele vor fi oprite sau stationate voluntar numai in afara partii carosabile, iar cand nu este posibil, cat mai aproape de marginea din dreapta drumului, paralel cu axa acestuia.


Art. 38. Oprirea voluntara este interzisa:


a) in zona de actiune a indicatorului "Oprirea interzisa" si a marcajului cu semnificatia de interzicere a opririi;
b) la o distanta mai mica de 50 m inainte de o trecere la nivel cu calea ferata;
e) pe poduri, sub poduri, precum si in tunele rutiere;
d) in curbe si pe sectoare de drum cu vizibilitate redusa;
e) in locul unde este instalat indicatorul "Trecere pentru pietoni" sau pe marcajul de traversare pentru pietoni;
f) in locuri cu sens giratoriu;
g) in intersectii si in zona de preselectie unde sunt aplicate marcaje continue, iar in lipsa acestora, la o distanta mai mica de 5 m de coltul intersectiei;
h) la mai putin de 25 m inainte de indicatorul statiei pentru mijloacele de transport in comun;
i) in dreptul altui vehicul oprit pe partea carosabila a drumului public, daca prin aceasta se stanjeneste circulatia a doua vehicule venind din sensuri opuse, precum si in dreptul marcajului continuu, daca conducatorii celorlalte vehicule care circula in acelasi sens ar fi determinati, din aceasta cauza, sa treaca peste acest marcaj;
j) pe sectoarele de drum unde este instalat indicatorul cu semnificatia de interzicere a depasirii;
k) in locuri unde observarea unui indicator sau a unui semnal luminos ar fi impiedicata;
l) pe sectoarele de drum unde sunt instalate indicatoarele cu semnificatia "Drum ingustat", "Prioritate pentru circulatia din sens invers" sau "Prioritate fata de circulatia din sens invers" .

Interdictiile de la alin. 1 (cu exceptia celei de la lit. k), nu sunt aplicabile conducatorilor autovehiculelor prevazute la art. 75, alin. 2, lit. a si b, cand se afla in actiuni de interventie sau in misiuni care impun urgenta.


Restrictiile privind oprirea voluntara nu se aplica autovehiculelor politiei, pompierilor, salarii si armatei aflate in actiuni de interventie sau in misiuni care impun urgenta. Se mentine obligatia acestora de a nu opri in locurile unde s-ar impiedica observarea unui indicator sau a unui semnal lumtnos, imprejurari care pot favoriza producerea de accidente.


Art. 39. Stationarea voluntara este interzisa:

a) in cazurile in care este interzisa oprirea voluntara;
b) in zona de actiune a indicatorului cu semnificatia "Stationarea interzisa" si a marcajului de interzicere a stationarii;
c) pe drumurile publice cu o latime mai mica de 6 m;
d) in dreptul cailor de acces care deservesc proprietatile alaturate drumurilor publice.


In noile prevederi legale s-a renuntat la exceptiile privind stationarea vehiculelor, generalizand interdictia de stationare indreptul tuturor cailor de acces care deservesc proprietatile (terenuri, curti, cladiri etc.) alaturate drumului public.
Stationarea voluntara a autovehiculelor in dreptul cailor de acces spre proprietatile alaturate drumului public este permisa numai cu acordul detinatorilor acestor proprietati si pe cat posibil trebuie evitata blocarea intrarilor si iesirilor pe durate mari de timp.
Nerespectarea prevederii art. 39 privind stationarea voluntara a vehiculelor constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 60.000 lei la 150.000 lei.


e) pe partea carosabila a drumurilor nationale. In cazul in care nu este posibila scoaterea vehiculelor in afara partii carosabile, acestea vor stationa cat mai aproape de marginea drumului;
f) in panta si in rampa;
g) in locul unde este instalat indicatorul cu semnificatia "Stationare alternanta", in alta zi sau perioada decat cea permisa, sau indicatorul cu semnificatia "Zona de stationare cu durata limitata", peste durata stabilita.

Interdictiile de la alin. 1 nu sunt aplicabile autovehiculelor prevazute la art. 75, alin. 2, lit, a si b, atunci cand se afla in actiuni de interventie sau in misiuni care impun urgenta.


Ca si la oprirea voluntara, restrictiile de stationare nu se aplica autovehiculelor apartinand politiei, pompierilor, salvarii si cele ale M.Ap.N. cand se afla in actiuni de interventie sau in misiuni care impun urgenta, cu obligatia acestora de a nu stationa in locunile unde pot impiedica observarea unui indicator sau a unui semnal luminos.


Art. 40. Conducatorii care parasesc autovehiculele stationate sunt obligati sa le asigure cu frana de mana, sa scoata cheia din contact, sa introduca maneta schimbatorului intr-una din viteze sau in marsarier si sa incuie usile, cu exceptia cazurilorcand aceste masuri nu sunt posibile datorita particularitatilor de constructie a autovehiculului.


Art. 41. Oricarui vehicul care stationeaza pe timp de noapte pe partea carosabila a unui drum public, acolo unde stationarea este permisa, trebuie sa i se semnalizeze prezenta prin aprinderea lanternelor de pozitie, cat si prin lumina rosie din spate, daca locul de stationare este neiluminat.
Nu este permisa stationarea pe drumurile publice, in timpul noptii, a tractoarelor, a remorcilor, a vehiculelor cu tractiune animala, ori a celor trase sau impinse cu mana.


Art. 42. Parcarea vehiculelor este permisa numai in locurile special destinate acestui scop, semnalizate prin indicatoare sau marcaje. In aceste locuri vehiculele vor trebui asezate unul langa altul, conducatorii lor avand obligatia sa respecte si celelalte reguli stabilite pentru stationare.
SUBMENIU

Masini Noi

Masini Second Hand

Auto Utile