123AUTO - Circulatia autovehiculelor, chestionare auto, noul cod rutier
Cauta 

register iconFa-ti cont! login iconIntra in cont!

123auto logo
nav

Noul cod rutier

Circulatia autovehiculelor, chestionare auto, noul cod rutier

Circulatia autovehiculelor

SECTIUNEA A III-A - Reguli speciale privind circulatia autovehiculelor


A. Obligatiile conducatorilor de autovehicule.
B. Viteza.
C. Remorcarea.


A. OBLIGATIILE CONDUCATORILOR DE AUTOVEHICULE

Art. 43. Autovehiculele pot fi conduse pe drumurile publice numai daca sunt inmatriculate potrivit dispozitiilor prezentului regulament.
Conducatorii de autovehicule trebuie sa posede permis de conducere, valabil pentru categoria din care face parte autovehiculul condus.


Art. 44. Conducatorii de autovehicule sunt obligati:

1. Inainte de plecarea in cursa:

a) sa verifice starea tehnica a vehiculului, in special sistemele de transmisie, directie, franare, rulare, lumini si semnalizare. Daca autovehiculul nu indeplineste conditiile tehnice, conducatorul sau nu va pleca in cursa;
b) la iesirea din garaj si la schimbul pe traseu sa semneze de primirea autovehiculului, daca corespunde din punct de vedere tehnic pentru a putea circula.
2. In timpul conducerii, sa aiba asupra lor:
a) permisul de conducere;
b) certificatul de inmatriculare;
C) cartea de identitate a conducatorului auto;
d) dovada efectuarii inspectiei tehnice periodice;
e) licenta de executie pentru cei care efectueaza transporturi rutiere publice;
f) atestatul de exercitare a activitatii de taximetrie si autorizatia de instructor, pentru cei care practica aceste profesii;
g) alte documente prevazute de lege.


Tinandu-se cont de transformarile economice si sociale din tara noastra, s-au impus noi precizari cu privire la documentele pe care trebuie sa le aiba asupra lor persoanele care se afla la volanul autovehiculelor.
Titularul permisului de conducere auto trebuie sa se legitimeze cu cartea de identitate (noul act de legitimare intrat in vigoare) sau cu buletinul de identitate, daca nu a fost schimbat. In anumite cazuri, legitimarea se poate face si cu ajutorul pasaportului, a certificatului de nastere, a livretului militar sau cu alte docurnente similare.
In cuprinsul acestui punct 2 au mai fost incluse alte trei categorii de documente, respectiv licenta care se elibereaza pentru persoanele juridice (societatile comerciale si agentii economici) care au ca obiect de activitate efectuarea de transporturi rutiere publice cu autovehiculele proprii, precum si documentele legale de insotire a marfurilor.
De asemenea, persoanele fizice care practica profesia de instructor auto trebuie sa poarte asupra lor si sa prezinte ori de cate ori li se solicita de catre politisti, "Autorizatia de instructor auto", iar in cazul activitatii de taximetrie "Atestatul" de exercitare a profesiei respective.
Neprezentarea totala sau partiala a documentelor obligatorii, conform prevederilor art. 44, pct. 2, constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 200.000 Iei la 400.000 lei.


3. Sa nu conduca autovehiculul dupa ce au consumat bauturi alcoolice, produse sau substante stupefiante ori medicamente cu efecte similare, precum si in cazul in care este bolnav, ranit sau intr-o stare avansata de oboseala, de natura a pune in pericol siguranta circulatiei.


Daca pana acum interdictia de a conduce autovehiculul se referea numai la persoanele aflate sub influenta bauturilor alcoolice, conform noilor reglementari, aceasta s-a extins si asupra persoanelor care consuma droguri ori medicamente cu efecte similare. Prezenta alcoolului in organism se stabilescte cu ajutorul alcooltestelor si al fiolelor alcoolscop, precum si prin probe de sange si urina recoltate in acest sens. Stabilirea prezentei in organism a drogurilor sau a medicamentelor cu efect similar se face cu ajutorul probelor toxicologice.
Totodata, interdictia de a conduce autovehiculele a fost extinsa si la persoanele bolnave cu afectiuni medicale vizibile, sau care sunt ranite ori care se afla intr-o stare avansata de oboseala ce pune serios in pericol siguranta circulatiei.
Nerespectarea prevederilor art. 44, pct. 3 se sanctioneaza cu amenda contraventionala de la 600.000 lei la 900.000 lei, iar in cazul consumului de alcool, se suspenda pe timp de 1-3 luni exercitarea dreptului de a conduce autovehicule.


4. Sa nu transporte persoane in stare de ebrietate pe motociclete sau in cabina, ori in caroseria autovehiculelor destinate transportului de marfuri.
5. Sa transporte ofiterii sau subofiterii de politie, la cererea acestora, pentru prinderea persoanelor urmarite care incearca sa dispara, pentru conducerea la punctele de prim-ajutor a persoanelor care necesita asistenta medicala si pentru deplasarea la locurile unde s-au produs accidente de circulatie sau calamitati.
Ofiterul sau subofiterul de politie care foloseste un autovehicul in situatiile de mai sus este obligat sa prezinte legitimatia de serviciu, iar dupa terminarea misiunii sa consemneze in foaia de parcurs sau in ordinul de serviciu distanta parcursa, timpul cat a durat deplasarea, cu indicarea descifrabila a numelui sau, a organului de politie din care face parte si a numarului legitimatiei sale de serviciu. Cand autovehiculul nu apartine unei unitati detinatoare de autovehicule, ofiterul sau subofiterul care il foloseste va prezenta conducatorului auto legitimatia de serviciu. 6. Sa opreasca imediat autovehiculul:

a) la semnalul regulamentar al ofiterului sau subofiterului de politie;
b) la semnalul agentilor cailor ferate postati la trecerile la nivel;
c) la semnalul conducatorilor de coloane, inclusiv cele militare;
d) la semnalul orbilor care traverseaza strada (semnalul dat prin ridicarea bastonului alb).

7. Sa opreasca imediat cand sunt angajati intr-un accident si sa-si dea concursul ori de cate ori trec pe langa locul unui accident, in scopul acordarii primului ajutor si transportarii persoanelor accidentate la cea mai apropiata unitate sanitara.

8. Sa nu schimbe pozitia autovehiculului angajat in accident, pana la sosirea organelor politiei, si sa asigure pastrarea urmelor la locul accidentului, daca acesta a avut ca rezultat moartea, vatamarea integritatii corporale sau a sanatatii vreunei persoane sau daca accidentul constituie infractiune ori s-a produs ca urmare a unei infractiuni.
In cazul cand din accident au rezultat raniri de persoane, le vor acorda primul ajutor, iar daca nu este posibila transportarea acestora la cea mai apropiata unitate sanitara cu alte mijloace de transport, le vor transporta ei insisi, dupa care se vor intoarce imediat la locul accidentului.
In cazul in care s-a produs un accident de circulatie de pe urma caruia au rezultat numai pagube materiale care, prin consecintele lor, nu constituie o fapta prevazuta de legea penala, conducatorii vehiculelor angajate in accident sunt obligati sa scoata imediat vehiculele in afara partii carosabile, iar daca nu este posibil, sa le conduca langa bordura sau acostament, semnalizand prezenta lor, potrivit art. 78.
Conducatorii auto aflati in situatia prevazuta la alineatul precedent sunt obligati sa anunte imediat cel mai apropiat organ de politie pentru constatarea si intocmirea documentelor specifice.


In cazul accidentelor de circulatie de pe urma carora au rezultat numai pagube materiale, conducatorii vehiculelor implicate sunt obligati sa anunte imediat cel mai apropiat organ de politie autorizat sa faca constatarea si sa elibereze documenlele specifice in asemenea situatii. Pentru aceasta insa, soferii implicati, impreuna cu vehiculele avariate - in functie de imprejurari -, trebuie sa se prezinte la sediul politiei pe raza caruia s-a produs evenimentul.
Neindeplinirea obligatiilor prevazute in art. 44, pct. 8, alin. 4 se sanctioneaza cu amenda de la 150.000 lei la 350.000 lei.


Daca in accident este angajat un autovehicul al salvarii, politiei, jandarmeriei ori al pompierilor, precum si al Ministerului Apararii Nationale, Serviciului Roman de Informatii, Serviciului de Protectie si Paza, Serviciului de Informatii Externe, atunci cand se afla in executarea unei misiuni ce nu suporta amanare, conducatorul acestuia va anunta de indata organul de politie cel mai apropiat,urmand ca dupe terminarea misiunii sa se prezinte la sediul politiei, in vederea intocmirii actelor de constatare.


Asa cum rezulta din cuprinsul noului alineat, conducatorii vehiculelor amintite, atunci cand se afla in actiune de interventie sau in executarea unei misiuni ce nu suporta amanare, pot parasi locul accidentului dar au obligatia ca, dupa terminarea misiunii, sa se prezinte la sediul politiei pentru intocmirea formelor de constatare a accidentului.
Trebuie retinut faptul ca cei de la volanul vehiculelor amintite raspund contraventional pentru accidentele cu avarii produse din vina lor si raspund penal sau civil penttu cele cu vatamari corporale sau pierderi de vieti omenesti.


9. Sa sesizeze organul politiei cel mai apropiat imediat ce iau cunostinta despre producerea vreunui accident, precum si despre aparitia poleiului pe drumul public pe care au circulat, a obstacolelor sau surparilor de natura a pune in pericol securitatea circulatiei.


10. Sa inmaneze, la cerere, ofiterului sau subofiterului de politie, documentele prevazute la art. 44, pct. 2, precum si cele referitoare la natura si greutatea bunurilor transportate si sa se prezinte la termen la unitatea de polilie care l-a citat, pentru solutionarea oricarei probleme legate de calitatea de conducator auto.


Art. 44, pct. 10 prevede noi obligatii ale conducatorilor auto amatori sau profesionisti: prezentarea, la cererea organelor de politie, a documentelor referitoare la natura si greutatea bunurilor transportate, precum si prezentarea la unitatea de politie care i-a citat pentru orice probleme legate de calitatea lor de conducatori auto.
Nerespectarea acestor dispozitii legale se sanctioneaza cu amenda contraventionala de la 600.000 lei la 900.000 lei.


Certificatele de inmatriculare a autovehiculelor apartinand Ministerului Apararii Nationale si documentele referitoare la natura si greutatea bunurilor transportate cu aceste autovehicule sunt exceptate de la controlul ofiterului sau subofiterului de politie.
Conducatorul auto este obligat sa permita controlul starii tehnice a vehiculului, precum si al bunurilor transportate, in cazuri justificate, atunci cand sunt indicii cu privire la existenta unei fapte ilicite.


Prin introducera acestei noi norrne legale se autorizeaza controlul starii tehnice a vehiculului de catre politie, in scopul prevenirii unor posibile accidente datorate unor defectiuni ale vehiculului. De asemenea, politia poate efectua controlul bunurilor transportate cu autovehiculul, atunci cand sunt indicii privind existenta unei fapte ilicite.
Nesupunerea la control a vehiculului sau a bunurilor transportate se sanctioneaza cu amenda de la 600.000 lei la 900.000 lei, iar in caz de infractiune intervine raspunderea penala.


11. Sa nu transporte persoane in caroseria autobasculantelor, pe autocisterne, pe platforme, deasupra incarcaturilor, pe partile laterale ale caroseriei, sau care stau in picioare in caroseria autocamioanelor, pe scari, precum si in remorci, cu exceptia remorcilor de la tractoare special amenajate pentru transportul persoanelor.


12. Sa nu transporte persoane pe motociclete si motorete care nu au sa si scari; copiii sub 14 ani se transporta numai in atasul motocicletei; sa nu transporte pe motociclete sau motorete obiecte voluminoase, iar cand conduc motociclete si scutere fara atas ori motorete, atat conducatorii acestora, cat si insotitorii lor sa poarte pe cap casca de protectie.


13. Sa nu transporte in cabinele autovehiculelor, in autoturisme sau pe motociclete mai multe persoane decat numarul locunilor stabilite in certificatul de inmatriculare; sa nu transporte copii in varsta de pana la 12 ani pe scaunul din fata al autovehiculelor, chiar daca sunt tinuti in brate de catre persoane majore.
Copiii in varsta de pana la 7 ani, tinuti in brate nu se socotesc in numarul persoanelor care pot fi transportate in cabinele autovehiculelor, in autoturisme sau in atasul motocicletelor.


14. Sa nu incredinteze conducerea autovehiculului persoanelor care nu au permis de conducere sau care poseda permis de conducere necorespunzator categoniei din care face parte autovehiculul respectiv.


15. Sa nu incredinteze spre folosinta altei persoane permisul de conducere.


16. Sa nu deschida usile autovehiculului in timpul mersului, sa porneasca de pe loc numai cu usile inchise si asigurate si sa nu arunce din vehicul, el sau pasagerii, obiecte, substante sau alte bunuri.


Pe langa obligatiile cunoscute de a nu deschide usile autovehiculului in timpul mersului si de a se asigura la plecari ca acestea sunt inchise, noua reglementare interzice conducatorilor auto si pasagerilor sa arunce din vehicul obiecte, substante sau alte bunuri indiferent de natura lor, acestea pot periclita serios siguranta rutiera, surprinzand pe ceilalti participanti la trafic sau lovind pietonii ori alte vehicule.
Trebuie amintita aici si recomandarea ca, inainte de a fi deschise usile unui vehicul oprit sau stationat, conducatorul auto si pasagerii sa se asigure ca nu exista riscul de a fi acrosati de un alt autovehicul aflat in mers.
Incalcarea obligatiilor amintite se sanctioneaza, fiecare in parte, cu amenda contraventionala de la 100.000 lei la 250.000 lei.


In timpul opririi sau stationarii pe drumurile publice, deschiderea usilor autovehiculului este permisa numai daca aceasta nu prezinta pericol pentru circulatie.

17. In timpul mersului, sa nu angajeze discutii cu ceilalti calatori ori sa aiba preocupari care i-ar putea distrage, de o maniera periculoasa, atentia, sa nu foloseasca mijloace de telefonie mobila, cu exceptia celor de tipul "maini libere", ori instalatii de sonorizare, astfel incat sa depaseasca nivelul de zgomot admis pentru tipul de vehicul respectiv.


Intrucat neatentia la volan este, dupa viteza excesiva, a doua cauza frecvent generatoare de accidente cu urmari grave, practica rutiera motiveaza atat interzicerea discutiilor aprinse cu pasagerii in timpul mersului, cat si desfasurarea altor activitati ce pot perturba conducerea autovehiculului (fumatul la volan, ridicarea unor obiecte cazute, intoarcerea capului in spate, manuirea radio-casetofonului etc.), precum si utilizarea telefoanelor mobile, cu exceptia celor de tipul "maini libere". Telefoanele de tip "maini libere" nu necesita ridicarea mainilor de pe volan in timpul convorbirii. 0 asemenea instalatie fiind costisitoare, cel mai recomandabil este ca, pentru utilizarea telefonului mobil, sa se opreasca vehiculul, bineinteles numai in locurile unde acest lucru este permis. Totodata, este interzisa echiparea autovehiculelor cu instalatii de sonorizare (claxoane si alarme auto) care depasesc nivelul de zgomot admis de lege pentru fiecare tip de vehicul.

Pentru nerespectarea fiecarei obligatii cuprinse la pct. 17 se aplica amenzi contraventionale de la 200.000 lei la 400.000 lei.


18. Sa nu intre pe drumurile publice modernizate cu autovehicule care au pe roti sau caroserie noroi, var etc., ce se depun pe partea carosabila, ori cu autovehicule din care se scurg sau cad produse petroliere sau materiale de constructii.


19. Sa curete tablitele cu numarul de inmatriculare, astfel incat acesta sa fie vizibil tot timpul cat autovehiculul circula pe drumurile publice.


20. Sa conduca in asa fel autovehiculul incat sa nu stropeasca pietonii, cladirile si celelalte vehicule atunci cand pe drumurile publice exista apa sau noroi.


21. Sa nu lase liber in timpul mersului volanul, ghidonul sau maneta de comanda.


22. Sa nu circule, fara motiv intemeiat, cu viteza redusa, stanjenind prin aceasta circulatia normala a celorlalte autovehicule; in cazul cand imprejurarile impun a se circula cu viteza redusa, sa circule cat mai aproape de partea dreapta a drumului public.


23. Sa nu circule cu o viteza inferioara celei prescrise de indicatorul "Viteza minima obligatorie" pe sectoarele de drum unde actioneaza acest indicator.


24. Sa pastreze fata de autovehiculul din fata o distanta corespunzatoare pentru a putea evita lovirea in cazul cand acest autovehicul incetineste sau opreste brusc.


25. Sa conduca cu atentie sporita cand intalnesc autovehicule echipate cu lumini giratoare de culoare galbena si autovehicule purtand inscriptia "Scoala" sau un semn distinctiv in forma de disc galben in centrul caruia se afla semnul exclamarii.


26. Sa acorde prioritate pietonilor la trecerile prevazute cu indicatoare sau marcate cu linii transversale peste trecerea acestora.


27. Sa se prezinte la verificarea medicala atunci cand sunt trimisi de organele politiei ori periodic, conform reglementarilor emise de autoritatea competenta.


Potrivit noilor prevederi legale, posesorii de permise de conducere sunt obligati sa se prezinte la verificarea din punct de vedere medical, atat la cererea expresa a politiei, cat si la termenele periodice stabilite in functie de varsta, dupa cum urmeaza.

- conducatorii auto amatori din 5 in 5 ani pana la varsta de 45 de ani si din 3 in 3 ani dupa aceasta varsta;
- conducatorii auto profesionisti, din 3 in 3 ani pana la varsta de 45 ani si anual dupa aceasta varsta.

Posesorilor noilor modele de permise de conducere auto urmeaza sa li se inmaneze si cate o anexa in care sa fie trecute mentiunile controalelor medicale periodice.
Refuzul controlului medical sau neefectuarea periodica a acestuia se sanctioneaza cu amenda de la 150.000 lei la 350.000 lei.

Art. 45. Conducatorii tramvaielor, troleibuzelor si autobuzelor au, pe langa obligatiile prevazute la art. 44, si urmatoarele obligatii:


a) sa nu deschida usile pentru urcarea si coborarea pasagerilor decat in statie, cu exceptia cazurilor de necesitate;
b) sa nu permita in timpul mersului accesul nici unei persoane in cabina de conducere, cand aceasta este separata de restul autovehiculului;
c) sa nu porneasca din statie inainte de urcarea si coborarea calatorilor si de luarea masurilor de precautie necesare pentru a evita orice situatie periculoasa previzibila.


Ca element de noutate pentru conducatorii tramvaielor, troleibuzelor si autobuzelor, pe langa obligatiile de a nu deschide usile acestor mijloace de transport decat in statii si a nu permite accesul pasagerilor in cabina de conducere in timpul mersului, s-a introdus la litera c si obligatia de a lua toate masurile posibile de precautie, pentru evitarea oricaror situatii periculoase previzibile atat la urcarea cat si la coborarea calatorilor, inainte de punerea in miscare de pe loc din statii. Ce se intelege prin evitarea unor situatii periculoase previzibile? Inainte de inchiderea usilor, conducatorii acestor vehicule trebuie sa se asigure de urcarea si coborarea tuturor calatorilor, fara riscul de a "prinde" intre usi calatorii sau bagajele acestora. De asemenea, o persoana grabita sa "prinda" autobuzul, tramvaiul sau troleibuzul se afla intr-un potential pericol. Conducatorul, asteptand cateva clipe ca respectiva persoana sa poata urca in vehicul, nu numai ca da dovada de politete, dar evita un posibil accident.
Nerespectarea prevederilor art. 45 se sanctioneaza cu amenzi contraventionale cuprinse intre 120.000 lei si 300.000 lei, iar cand au loc accidente cu vatamari de persoane sau pierderi de vieti omenesti intervine raspunderea civila si penala.


Art. 46. La statiile de alimentare, conducatorii autovehiculelor sunt obiigati:

a) sa opreasca functionarea motorului cand sunt in asteptare in fata dispozitivului de alimentare;
b) sa nu plece de langa autovehicul;
c) sa nu fumeze pe locul unde este amplasata statia;
d) sa nu regleze si nici sa repare motorul la o distanta mai mica de 50 m de statie;
e) sa opreasca imediat motorul si sa indeparteze autovehiculul la o distanta de cel putin 50 m de statie daca se produc rateuri. Conducatorii celorlalte autovehicule care se gasesc in statie sunt obligati sa dea ajutor la indepartarea autovehiculului.


B. VITEZA

Art. 47. Limitele maxime de viteza sunt:

a) in localitati, 50 km/h. Pe anumite sectoare de drum, administratorul drumului, impreuna cu organele de politie, pot stabili pentru autoturisme, prin indicatoare, limite maxime de viteza care nu pot depasi 80 km/h;
b) in afara localitatilor:

- pe autostrazi, 120 km/h;
- pe celelalte categorii de drumuri, 90 km/h.

In functie de categoria din care fac parte autovehiculele, conform art. 96, vitezele maxime admise in afara localitatilor se limiteaza astfel:

a) autovehiculele din categoria A, 100 km/h pe autostrazi si 80 km/h pentru celelalte categorii de drumuri;
b) autovehiculele din categoria C, 90 km/h pe autostrazi si 70 km/h pe celelalte categorii de drumuri;
c) autovehiculele din categoria D, 90 km/h pe autostrazi si 80 km/h pe celelalte categorii de drumuri;
d) autovehiculele din categoria Tr, 50 km/h.

Viteza maxima pentru autovehicule care tracteaza remorci este cu 10 km/h mai mica decat viteza maxima admisa pentru categoria din care face parte autovehiculul tragator.
Viteza maxima admisa in afara localitatilor pentru autovehiculele conduse de persoane care au mai putin de un an practica la conducere, este cu 10 km/h mai mica decat viteza maxima admisa pentru categoria din care fac parte autovehiculele respective.
Conducatorii autovehiculelor sunt obligati sa se conformeze restrictiilor impuse de indicatorul "Limitare de viteza" pe sectoarele de drum unde acestea actioneaza.


Principala chestiune de noutate legata de limita maxima de viteza o reprezinta generalizarea acesteia la 50 km/h in interiorul localitatilor pentru toate categoriile de autovehicule. 0 asemenea masura este justificata de faptul ca in traficul rutier aglomerat din localitati se elimina frecventele pericole de accident, derminate in primul rand de diferenta de viteza a diferitelor categorii de autovehicule. Totodata, se elimina si depasirile inutile ale vehiculelor cu limite de viteza inferioare de catre cele cu limite de viteza superioare. Prin generalizarea vitezei de 50 km/h in localitati are de castigat atat fluenta cat si securitatea circulatiei pe drumurile publice. Mai bine putin mai incet, dar mult mai sigur la volan.
Si totusi, pentru circulatia autoturismelor in localitati s-a prevazut o exceptie. Pe anumite sectoare de drum, unde conditiile de siguranta permit, administratorul drumului, impreuna cu organul de politie pot stabili, prin indicatoare, limite maxime de viteza, care sa nu depaseasca 80 km/h.
Pe arterele rutiere din afara localitatilor, limitele maxime de viteza au fost stabiiite la 120 km/h pe autostrazi si la 90 km/h pe toate celelalte categorii de drumuri.
In functie de categoria fiecarui tip de autovehicul vitezele maxime in afara localitatilor s-au limitat dupa cum urmeaza:

- motocicleta, cu sau fara atas si triciclul, fiecare avand capacitatea cilindrica a motorului peste 50 cmc sau viteza prin constructie mai mare de 50 km/h, precum si masa totala maxima autorizata mai mica de 400 kg, pot circula cu viteza maxima de 100 km/h pe autostrazi si 80 km/h pe celelalte categorii de drumuri;

- autovehiculele a caror masa totala maxima autorizata este mai mare de 3.500 kg, in afara de cele destinate transportului de persoane avand mai mult de 8 locuri pe scaune, pot fi conduse in afara localitatilor cu 90 km/h pe autostrazi si cu 70 km/h pe celelalte categorii de drumuri;

- autovehiculele destinate transportului de persoane avand mai mult de 8 locuri pe scaune, in afara locului conducatorului, pot circula in afara localitatilor cu 90 km/h pe autostrazi si cu 80 km/h pe celelalte categorii de drumuri;

- tractoarele rutiere si masinile autopropulsate pe lucrari pot fi conduse pe celelalte drumuri in afara localitatilor cu cel mult 50 km/h, circulatia lor fiind interzisa pe autostrazi.

Tot la capitolul limita maxima de viteza s-au mai prevazut urmaroarele trei precizari:

- pentru toate autovehiculele care tracteaza remorci, inclusiv pentru motociclete, viteza maxima admisa este mai mica cu 10 km/h fata de viteza maxima admisa a vehiculului tragator, numai in afara localitatilor,

- pentru autovehiculele conduse de incepatori care poseda permis de conducere de mai putin de un an, viteza maxima admisa in afara localitatilor este cu 10 km/h mai mica de viteza maxima permisa pentru categoria din care face parte vehiculul respectiv;

- toti conducatorii de autovehicule sunt raspunzatori si obligati, in acelasi timp, sa se conformeze si sa respecte de fiecare data orice restrictie de viteza impusa de indicatorul "Limitare de viteza" pe sectoarele de drum unde acesta se afla instalat. Zona de restrictie incepe in dreptul indicatorului si se termina in locul unde se intalneste indicatorul "Sfarsitul limitarii de viteza", sau " Sfarsitul tuturor restrictiilor" .

Atunci cand limitarea de viteza se aplica pentru tot sectorul de drum care traverseaza o localitate, acest indicator se instaleaza la intrarea in localitate, cuplat cu indicatorul informational al localitatii.

Mai trebuie retinut ca pe sectoarele de drum din interiorul localitatilor unde sunt instalate indicatoare de limitare a vitezei pana la 80 km/h, se respecta semnificatia acestora fata de viteza maxima de 50 km/h, prevazuta de lege.

Atentie! Viteza inscrisa pe indicatorul "limitare de viteza" este valabila pentru conditii normale de circulatie (vreme buna, carosabil uscat). In conditii nefavorabile, viteza inscrisa pe indicator poate fi prea mare; de aceea, pentru siguranta, conducatorii de autovehicule trebuie sa reduca viteza sub limita inscrisa pe indicator.

In concluzie, viteza excesiva a autovehiculelor reprezinta orica depasira a limitei maxime admise de lege, atat in interiorul cat si in afara localitatilor.

Nerespectarea regimului legal de viteza se poate constata cu ajutorul aparatelor radar, cu diagramele tahograf si chiar cu kilometrajul de la bordul autovehiculelor. Agentii de circulatie cu experienta pot aprecia "din ochi", cu mare precizie, viteza unui autovehicul, cu o eroare de numai 3 pana la 5 km/h fata de viteza reala.

Pentru incalcarea dispozitiilor legale privitoare la limita legala de viteza s-au prevazut urmatoarele amenzi contraventionale:

- depasirea vitezei admise, atat in localitati cat si inafara acestora cu pana la 20 km/h, se sanctioneaza cu amenda contraventionala de la 100.000 lei la 250.000 lei;

- depasirea cu pana la 30 km/h a vitezei legaie admise atat in localitati, precum si in afara acestora se sanctioneaza cu amenda contraventionala cuprinsa intre 200.000 lei si 400.000 lei;

- depasirea cu peste 30 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv si pentru categoria din care face parte autovehiculul se sanctioneaza cu amenda contraventionala de la 300.000 lei la 900.000 lei;

In toate celelalte cazuri in care se incalca prevederile art. 47 referitoare la limitele legale de viteza amenda contraventionala este cuprinsa intre 100.000 lei si 250.000 lei.

De asemenea, in conformitate cu art. 40 din Decretul nr. 328/1966, privind circulatia pe drumurile publice, republicat, pe langa sanctionarea cu amenda contraventionala, se aplica si masura suspendarii exercitarii dreptului de a conduce autovehicule pe o perioada de 1-3 luni, in cazul depasirii in mod repetat a vitezei maxime admise cu mai mult de 20 km/h.
Atunci cand din cauza vitezei in exces s-a produs un accident, de pe urma caruia a rezultat cel putin vatamarea corporala a unei persoane sau pierderea de vieti omenesti, intervine, dupa caz, raspunderea civila sau penala a conducatorului autovehiculului.

Art. 48. Conducatorii trebuie sa adapteze viteza tinand seama de imprejurari, in special de caracteristicile si starea drumului, de starea si incarcatura vehiculului, de conditiile atmosferice si de intensitatea circulatiei, astfel incat sa poata opri vehiculul in limitele campului sau de vizibilitate catre inainte, precum si in fata oricarui obstacol previzibil.
Conducatorul trebuie sa reduca viteza in urmatoarele situatii:

a) la trecerea prin intersectiile cu circulatie nedirijata;
b) pe poduri;
c) la curbe periculoase sau lipsite de vizibilitate;
d) la trecerile la nivelcu calea ferata, prevazute cu bariere sau semibariere;
e) la trecerea pe langa grupuri si coloane, indiferent daca acestea se afla in mers sau stationeaza;
f) la trecerea pe langa animale;
g) in piete aglomerate;
h) Cand se circula din directie opusa tramvaielor, troleibuzelor si autobuzelor oprite in statii, pe drumurile cu o singura banda pe sens;
i) la trecerea prin dreptul statiilor de tramvai;
j) la depasirea troleibuzelor si autobuzelor oprite in statii, precum si a tramvaielor aflate in statii prevazute cu refugiu;
k) pe timp de ceata, ploi torentiale si ninsori abundente;
l) pe drumuri cu denivelari, semnalizate ca atare, precum si pe cele acoperite cu polei, zapada, mazga sau piatra cubica umeda;
m) in apropierea locurilor frecventate de copii (scoli si terenuri de joaca) unde este instalat indicatorul "Copii" ;
n) la trecerile pentru pietoni prevazute cu indicator sau marcate;
o) in locurile unde sunt instalate indicatoare cu semnificatia "Animale" ;
p) la schimbarea directiei de mers prin viraje.


Din punct de vedere administrativ si penal, in cuprinsul art. 48, la alin. 1 s-au precizat imprejurarile concrete in care viteza autovehiculelor trebuie adaptata astfel incat oprirea sa se realizeze permanent in conditii de siguranta maxima, inclusiv in fata oricarui obstacol care poate fi prevazut si anticipat, inainte ca acesta sa apara pe carosabil. Este vorba despre adaptarea corespunzatoare a vitezei autovehiculului ce trebuie sa se potriveasca cu starea drumului si configuratia acestuia, cu starea tehnica si incarcatura autovehiculului, precum si cu conditiile atmosferice si cu intensitatea traficului rutier. Pentru prevenirea oricarui pericol, oprirea completa a autovehiculului trebuie realizata de asa maniera incat sa ramana un spatiu suficient fata de ohstacolul ivit pe carosabil. Ori numai circulñnd cu o viteza redusa, adaptata conditiilor de trafic, distanta necesara franarii va fi suficient de scurta pentru a evita lovirea obstacolului.

Tot in art. 48 sunt cuprinse cele 16 cazuri in care cei de la volan sunt obligati sa reduca suficient viteza pentru a preveni situatiile periculoase si implicarea lor in accidente. Trebuie retinut ca din cele 16 situatii speciale ce impun reducerea vitezei autovehiculebor, cel putin 11 determina zilnic majoritatea accidentelor cu consecinte grave si foarte grave.

Prin viteza redusa se intelege viteza diminuata sub limita stabilita prin indicatoarele rutiere, precum si micsorarea ei pana la limita rularii in siguranta in situatiile prevazute de lege, precum si in orice alta situatie ce impune precautii in conducerea autovehiculelor.

Situatiile generatoare de evenimente rutiere cu urmari grave si foarte grave, in ordinea gradului de pericol, sunt urmatoarele:

- abordarea curbelor cu viteza in exces;

- depasirea si trecerea cu viteza in exces pe langa grupurile si coloanele de persoane care stationeaza sau care se afla in mers;

- nereducerea suficienta a vitezei autovehiculebor la depasirea si la trecerea prin dreptul autobuzelor, tramvaielor si troleibuzelor oprite in statii;

- circulatia cu viteza peste limita mersului in siguranta pe ceata, ploaie sau ninsoare si cand partea carosabila a drumului este umeda ori acoperita de mazga, polei, gheata sau zapada;
- nereducerea suficienta a vitezei in zona de actiune a indicatorului "Copii si Trecere pentru pietoni", inclusiv la schimharea directiei de mers.

Pentru crearea de pericole prin neadaptarea si nereducerea vitezei in locurile stabilite prin lege, sunt prevazute amenzi, de la 150.000 lei la 350.000 lei, iar in cazul in care s-au produs accidente, in functie de consecintele lor, intervine raspunderea civila sau penala.


Art. 49. Autovehiculele destinate stingerii incendiilor si autosalvarile aflate in actiuni de interventie, precum si cele ale organelor Ministerului de Interne si ale Ministerului Public, aflate in misiune, pot circula cu viteza impusa de necesitati, conducatorii acestor autovehicule avand obligatia sa ia toate masurile pentru prevenirea accidentelor.


C. REMORCAREA

Art. 50. Autovehiculele ramase in pana si remorcile pot fi remorcate prin intermediul unei bare metalice cu lungimea de cel mult 4 m. Autoturismul al carui echipament de franare nu este defect, poate fi remoreat cu o legatura flexibila omologata. Bara sau legatura flexibila trebuie fixata la elementul de remorcare cu care este prevazut autovehiculul tragator.
Prin remorca se intelege orice vehicul destinat prin constructie a fi atasat unui autovehicul.


Remorcarea reprezinta actiunea de tragere a unui vehicul de catre un alt vehicul autopropulsat, astfel incat vehiculul atasat sa se deplaseze fara consum propriu de energie.

Pe langa bara sau stanga metalica fixa cu lungimea de maximum 4 m, cu care se remorcheaza toate tipurile de autovehicule ramase in pana, potrivit noilor prevederi legale, autoturismele care au sistemul de franare in stare buna de functionare pot fi tractate si cu ajutorul unei legaturi flexibile omologate in acest sens. Ambele obiecte de legatura se agata de carligele speciale de remorcare cu care sunt echipate autovehiculele.
Pentru nerespectarea prevederilor amintite se aplica amenzi contraventionale intre 120.000 lei si 300.000 lei.

Art. 51. In cazul remorcarii autovehiculelor:

a) la volanul autovehicului remorcat trebuie sa se gaseasa un conducator cu permis de conducere valabil pentru categoria din care face parte autovehiculul respectiv;
b) la pornire, depasire, schimbare de directie prin viraj si la oprire, conducatorul autovehiculului tragator este obligat sa avertizeze, prin mijloace de semnalizare corespunzatoate, pe conducatorul autovehiculului remorcat. Remorcarea a doua sau mai multe autovehicule este interzisa.


Art. 52. Autovehiculului care tracteaza i se pot atasa cel mult doua remorci, cu exceptia autoturismului caruia i se poate atasa numai o remorca usoara. Prin remorca usoara se intelege orice remorca a carei greutate maxima autorizata nu depaseste 750 kg.
SUBMENIU

Masini Noi

Masini Second Hand

Auto Utile